středa 19. října 2016

Metro v Kodani

Metro

V Praze je metro hlavním prostředkem dopravy, stejně tak tomu bylo v jiných Evropských hlavních městech, která jsem navštívila. S metrem v Kodani jsem se setkala hned na letišti, metro je nejlepší spojení z letiště do centra. Ale tím moje setkání s metrem na delší dobu skončilo. 

Metro v Kodani je v provozu teprve necelých patnáct let (nejstarší části Pražského metra od roku 1974) a je na něm vidět, že je nové. Moderní vzhled připomíná nejnovější linky Pařížského metra, metro jezdí bez řidiče a koleje na zastávkách jsou zavřené plastovými dveřmi až do zastavení metra v zastávce. V metru nade dveřmi je plánek podobný tomuto:

Zdroj: http://intl.m.dk/#!/
Myslela jsem, že to je jedna linka, která se větví (jako to mají například v Paříži). Kdepak, tohle je celé metro. Dvě linky, které mají půlku cesty společnou. Podle wikipedie má metro 22 stanic a jen 9 jich je pod zemí. To ale není konečný stav, Kodaň má velké plány na rozšíření metra o nový okruh, který by měl být uvedený do provozu v červenci 2019 a poté je v plánu nová trasa M4.

Plán nového metra, zdroj: intl.m.dk
Nástupiště metra.
Při vstupu do metra se neprochází žádnými turnikety a je potřeba nezapomenout se přihlásit na stojanech ve vestibulu. Přímo na nástupišti jsou stojany pouze na odhlášení. Na společných stanicích si nezapomeňte zkontrolovat, která linka bude příští metro.

Jak už jsem jednou zmínila, kolejiště je oddělené od nástupiště, takže teoreticky můžete stát, kde chcete, ale není tomu tak. Kolem dveří jsou nakreslené čáry ohraničující prostor, kde máte stát abyste nebránili výstupu. Dveře do kolejiště se otvírají společně s dveřmi do metra. 

Uvnitř metra je interiér z bílého plastu a poněkud málo sedaček, zato hodně prostoru pro kola nebo kočárky. Nejlepší místa jsou samozřejmě vepředu, protože můžete koukat na koleje před vámi. 


Pohled předním sklem.
Koleje za sklem.
Metro ve stanici.
Metro otvírá dveře, nastupující stojí ve vymezeném prostoru.

Žádné komentáře:

Okomentovat