neděle 4. prosince 2016

Vlaky v Kodani

Mapa vlaků, dole o víkendu a v noci.
Linky S

Vlaky jsou v Kodani dopravní páteří. Linky S přepravují cestující mezi Kodaní a přilehlými oblastmi od roku 1934. Dnes je v provozu celkem šest linek a jedna podpůrná ve špičce. Z těchto šesti čtyři jezdí i o víkendu a v noci na omezených trasách dvakrát za hodinu. Zbylé dvě linky kopírují trasy dvou z těchto čtyř.

Linky jsou označené písmeny A, B, C, E, F a H. Kromě linky F, která se vyhýbá centru, vedou všechny trasy centrem Kodaně společně. Vlaky mají červenou barvu a současný typ jezdí od roku 1996. Za zmínku také stojí možnost wi-fi připojení zadarmo ve vlacích a kola se mohou taktéž přepravovat zdarma.

Nástupiště brzy ráno.

Na nástupišti

Check in stojan.
Na všech nástupištích, které jsem navštívila, jezdí linky S na jednom nástupišti a případné ostatní vlaky jezdí na jiném. Zastávky jsou označeném velkým bílým S v červeném poli, takže je snadné je najít. Na nástupiště je vždy bezbariérový přístup, často k nástupišti vede výtah pro kola, kočárky a vozíčkáře.

Check-in a check-out probíhá na nástupišti. Stejně jako v metru jsou pro tento účel stojany, z jedné strany na vstup a z druhé na výstup. Na stojanech je možné změnit nastavení karty (kolo, další člověk, pes, cestování mimo město a další).

Příjezdy vlaků.
Pod střechou nástupiště se stejně jako v metru nachází cedule s informací o dvou nejbližších vlacích, které přijedou na nástupiště. První údaj je počet minut do příjezdu, poté následuje název linky a konečná stanice, mezi spoji se pohybují stanice na trase nejbližšího vlaku. Vedle cílové stanice prvního spoje jsou čtverečky znázorňující pokrytí nástupiště příštím vlakem, červené znamenají vlak u nástupiště. Tečka nad čtverečky ukazuje, kde na nástupišti stojíte, podle toho poznáte, jestli si budete muset kvůli vlaku popojít, protože jezdí různě dlouhé.

Pro nástup do vlaku je nutné zmáčknout tlačítko dveří, když se ozve zvukový signál, ne dříve.

Uvnitř vlaku

Interiér vlaku mě překvapil. Vlak nemá oddělené vagóny, jednotlivé sekce jsou členěné skleněnými dveřmi, které mají tlačítko na otevření (pozor na to). Část vlaku je vyhrazená pro kola. Zkušenost z jízdy se nedá srovnat s českými vlaky, cesta je tichá, klidná a nehází to tolik jako v normální vlacích. Pokud toužíte po úplném tichu, ve vlaku je vyhrazená tichá zóna (hned za řidičem).

Pohled do kupé, modrý ovál na dveřích je
tlačítko otevření,
červené nápisy jsou seznam zastávek.
Sedačky ve vlaku.
Sedačky ve vlacích mají zvláštní tvar. Na jedno sedadlo by se vešli tři lidé, ale běžně na nich sedí pouze dva. Až v případě dopravní špičky si lidé začnou sedat na okraje a odvážní se pak musí vměstnat mezi ně, nebo stát.

Dalším skvělým prvkem je cedule, na které jsou všechny budoucí zastávky na trase. Mezi zastávkami jsou tečky, které postupně mizí a tak mají cestující přehled o tom, kde na trati se aktuálně nachází a kdy se mají přesunout k východu, aby pohodlně vystoupili.

Poslední zajímavostí jsou stojany na kola ve vlaku. Část vlaku má jen malá sedadla po straně na proti stojanům. Kola se parkují zadním kolem napřed, aby stojan udržel kolo během cesty. 

Kola ve stojanech ve vlaku.

Žádné komentáře:

Okomentovat